پل حاجی قَره
پل حاجیقَره[1]
پلی آجری به عرض حدود 5/6متر و حدود 120متر طول، شامل 24 چشمه بر روی رود قرهسو بر سر راه استرآباد به آققلعه، سال ساخت این پل را 1286ق نوشتهاند. (اعتمادالسلطنه. 1374/106، اعتمادالسلطنه، 1368/ 1604 و اتحادیه و سعدوندیان. 1360/53)، رودقرهسو یکی از سه رود مهم ایالت استرآباد است که از دامنهی کوههای غربی این ایالت سرچشمه گرفته و در شمال غربی به دریا میریخته و میریزد. ( آب سیاهبالا) به دلیل عمق کمِ این رود در مسیر جادهی استرآباد به آققلعه، اغلب مواقع در هنگام پرآبیِ رود، عبور از آن بسیار دشوار بوده و عابران را با مشکل مواجه میکرده است. چنانکه مصطفیقلیخان، فرمانده آققلعه، برای عبور سپاه خود از رودسیاه بالا در ماه صفر 1284 پلی چوبی بر روی این رودخانه احداث مینماید. در گزارشهای مصطفیقلیخان در وقایع روز هفتم تا چهاردهم صفر 1284 چنین آمده است: «روز هفتم شهر مزبور (ماه صفر) از استرآباد به عزم آققلعه روانه [شدیم]، چون آب قراسو طغیان داشت و عبور ممکن نبود در کنار رودخانه نزدیکی سیاهبالا اردو زده توقف نمود[یم] ... ناچار نورمحمدخان سرهنگ را با سیصد نفر سرباز با ناو از رودخانه گذرانده با عالیجاه آدینهخان به آققلعه فرستاد. خود در کنار قراسو معطل بود[م] تا آب قدری کم شد ... استدعا کرد[م] که عمله و چوب بفرستند که زود پل بسته شود. تا روز دوازدهم عمله رسید. دو روز خود فدوی سرکاری کرده به هر نوع بود پل را بسته، روز چهاردهم قورخانه و بنه را از رودخانه گذرانده تا عصر به آققلعه آمد[یم].» (کشمیری.1349/82)، اما دو سال بعد، یعنی 1286ق پل آجری مستحکمی در این محل احداث شده است. چنانکه در متن گزارش سلیمانخان صاحباختیار آمده: «عمل بنائیها نیز قرین انجام و اتمام [است] منجمله پل حاجیقراء که به رأی عالم آرای خدیوانه به ساختن آن قرار گرفته و امر و مقرر فرموده بودند، چنانچه سابقاً عرض نموده است در چنین فصلی با ضیق وقت و حدوث ناخوشی و قلّت جمعیت و عدم مصالح که یک دانه آجر و یک سیر آهک و کچ موجود نبود، در همان جنب پل کورهها ساخته و قریب چهارصد هزار آجر با آب و هوای مرطوب استرآباد پخته و آهک و سایر ملزومات نیز از بلوکات جمعآوری شده، از ابتدای مقدمه تا انتهای کار که یکصد و بیست ذرع (125متر) راه پلی که مشتمل است بر بیست و چهار چشمه و شش ذرع و نیم (76/6متر) عرض ساخته شده، بیش از سه ماه طول نکشید ... چیزی که از پل مزبور باقی است سنگ فرش آن است که به علت بارندگی موقوف [شده]، در سنه آتیه انشاءالله به اتمام میرسد». (صاحباختیار،1291ق)، در سندی دیگر مورخ 1286ق (1248ش) آمده: «بنایی [پل] حاجیقره به واسطهی طغیان آب به تعویق افتاد. اگر در رساندن تنخواه تأخیری نشود کارها زود انجام میگیرد». (گلی،1366/139)، ظاهراً این پل بعد از مدت کوتاهی دچار آسیب جدی میشود، چنانکه اعتمادالسلطنه سه سال بعد از ساخت پل، به تجدید بنای پل توسط سلیمانخان صاحباختیار اشاره میکند: «تجدید[2] و اعادت پل حاجی[قره] که مابین استرآباد و آققلعه واقع است، به دست سلیمانخان صاحباختیار (1289ق/ 1251ش)». (اعتمادالسلطنه، 1374/108 و اعتمادالسلطنه، 1368/1681)، رابینو که در حدود سالهای 1288 و 1289ش (1328-1327ق) از این پل عبور کرده، ذیل فصل دهم سفرنامه مازندران و استرآباد مینویسد: «در شش میل و نیم (1.4 کیلومتر) فاصله از شهر استرآباد از پل آجری رودخانه قراسو که چندین طاق داشت عبور کردیم». (رابینو،1383/136)، قورخانچی در تاریخ 1321ق (1282ش) و نیز 1327ق (1288ش) فاصلهی استرآباد تا این پل را دو فرسخ (12کیلومتر)، فاصلهی محمدآباد تا پل و همچنین فاصلهی این پل تا آققلعه، هر دو را یک فرسخ (6کیلومتر) نوشته، اما تعداد چشمههای پل را هجده عدد قید کرده است. (اتحادیه و سعدوندیان. 1360/53 و ذبیحی، 1363/97) بنابراین در این زمان (1327-1321ق/ 1288- 1282ش) یا از هر دو طرف دیوارهی رودخانه سه چشمه از بیست و چهار چشمهی پل را گل و لای پوشانیده بوده و یا در زمان تجدید بنا (1289ق/ 1251ش) به کلی معماری پل تغییر کرده و اینبار سلیمانخان به جای پل بیست و چهار چشمهای، پل هجده چشمهای احداث کرده است. از آنجا که عکس عبداللهمیرزا از روی معبر پل است، و عکس قاجاری دیگری نیز از پل حاجیقره، شناسایی نشد که بتوان تعداد چشمههای آن را تعیین نمود، با تصور عدم بروز اشتباه در گزارشهای مذکور، پل حاجیقرهی بیست و چهار چشمهای، اندکی پس از احداث (1286ق/ 1248ش) به دلایلی (شاید طغیان قرهسو) ویران شده و چند سال بعد (شاید 1289ق/ 1251ش و به هر حال قبل از 1321ق/ 1282ش) مجدداً پل حاجیقرهی هجده چشمهای ساخته شده است. باقی مشخصاتی که قورخانچی در معرفی پل آورده، با عکس موجود (عکس شمارهی 24) مطابقت دارد: «بنای پل از آجر و رویش سنگ فرش [است] و چهار مناره آجر[ی] در ابتدا و انتهایش برپا کرده و با جزئی مرمتی آباد میشود و اهمیتی بسزا دارد». (اتحادیه و سعدوندیان. 1360/53) پل حاجیقره در حدود سالهای 45-1344ش با ساختار قاجاری آن کاملا متفاوت بوده است. مشخصات این پل در تاریخ مذکور به شرح زیر است: «این پل دارای ده دهانهی اصلی است. درازای پل 30/45متر، پهنای آن 10/5متر و عرض هر دهانه 50/2 و بلندی آن 30/3متر است.»[3] (ستوده. 1377/483)، این پل بعد از انقلاب اسلامی به علت فرسودگی، تخریب شده و به جای آن یک پل بتنی احداث شد که اکنون بخشی از جادهی گرگان – آققلعه از روی آن میگذرد. بنا به گفتهی برخی از ساکنان روستای حاجیقره، آجرهای به کار رفته در ساخت این پل، مانند آجرهای دیوار قزلآلان بوده است. (اخوانمهدوی و حمایتی. 28/7/1394. گفتگو) لکن تعدادی از آجرهای این پل که برای احداث ساختمان حاجی سارجه بر روی تپهی واقع در شمال غربی پل حاجیقره منتقل شده است، به ابعاد 20×20 سانتیمتر میباشد. (اخوانمهدوی و حمایتی. 28/7/1394. بازدید) بنابراین بافرض صحت گفتار ساکنین روستای حاجیقره، احتمال میرود آجرهای بهکار رفته در پایههای این پل، از نوع آجرهای دیوار قزلآلان (به ابعاد 10×40×40 سانتیمتر) بوده و مابقی آن از آجرهای چهارگوش به ابعاد 3×20×20 و 4×25×25 سانتیمتر ساخته شده باشد. چنانکه در پیِ پایههای پل آققلا نیز از آجرهایی شبیه به آجرهای دیوار قزلآلان استفاده شده است.
[1]- hâjiqarǝ
[2]- از آنجا که بسیاری از عبارات متون کهن از لحاظ بار معنایی با اصطلاحات و عبارات جدید تفاوت دارند احتمال میرود که در اینجا منظور از «تجدید»، «تعمیر» باشد. هرچند که کلمهی «اعادت» که بلافاصله بعد از «تجدید» آمده، این احتمال را ضعیف کرده، و معنای «تجدید بنا» را قویتر میکند.
[3]- ن.ک به عکس شماره 254 کتاب از آستارا تا استارباد (ستوده.1377)