اسرای بجنوردی
اسرای بجنوردی
در توضیحات ذیل عکس شمارهی 67 آمده: «هفت نفر اسیریست که از بجنورد چاروای ایگدر و قانیخمز برده بودند، رؤسای طایفهی یموت آنها را گرفته، آوردهاند...». (آلبوم 298. 1307ق/ ع100)، همچنین در توضیحات ذیل عکس شمارهی 62 آمده: «گروپ رؤسای تمام طوایف یموت و ریشسفیدان طایفه ایگدر و قانیوخمز که از اترک معاودت نموده، اسراء بجنورد را آوردهاند، شیری که سردار ایگدر است و بسرداری او این اسرا را از بجنورد آورده بودند، خود او این اسرا را برداشته به اردو آورده ...». (آلبوم298. 1307ق/ ع122)، ویلیام آیرونز در حدود سالهای 1960و 1970م (مطابق حدود 1339 و 1349 ش) در کتاب ترکمنهای یموت، در ذیل مدخلی با عنوان «بردگی و خویشاوندی» مینویسد: «بردهگیری عمدتا بر ضد جمعیت کرد اطراف بجنورد صورت میگرفت و تا زمان سرکوب یموت در 1925 [مطابق حدود 1304 ش] ادامه یافت. در این تهاجمات فقط کودکان را به اسارت میگرفتند و کسانی که بدین صورت اسیر میشدند یا از طرف خود اسیرکنندگانشان نگهداری و یا به یموت دیگری فروخته میشدند. بنابراین، تعداد زیادی از افرادی که در حال حاضر در میان یموتها زندگی میکنند، در کودکی برده بوده و پایگاه اجتماعی عمومی بردگان هنوز به خوبی به یاد مانده است. بردگان در خانوار مالکانشان موقعیتی به دست میآورند که میتوان آن را به عنوان پسرها یا دخترهای درجه دوم توصیف کرد. بردگان کارهایی مشابه با پسرها و دخترهای عادی خانواده انجام میدادند و پیوند عاطفی بین برده و آقا گسترش مییافت. شیربهای زنان برده با شیربهای سایر عروسها مشابه بود و پس از ازدواج با آنها کاملا به مانند دیگر زنان رفتار میگردید. یک مرد اگر بخواهد، میتواند برای بردهای که به سن بلوغ رسیده، اسباب لازم برای یک زندگی مستقل را فراهم کند و او را آزاد نماید، فرایندی که مشابه با تشکیل خانوار مستقل برای پسر واقعی است. اگر آقای او این کار را انجام ندهد، برده آزادیش را پس از فوت آقایش به دست میآورد. هرچند برده در میان پسران واقعی صاحبش، موقعیتی کاملا مشابه با آنها ندارد. به عنوان مثال، ضروری نبود برده پیش از پسران واقعی کوچکتر صاحبش عروسی کرده، یا پیش از آنها خانوار مستقل تشکیل دهد. معمولا او ارث کمتری از پسران عادی دریافت میکند...» (آیرونز. 1386/334-333)، هرچند ممکن است طبق گفتهی آیرونز ترکمنهای یموت فقط کودکان را نزد خود نگاه میداشتند، اما عکس شمارهی 67 نشان میدهد که تنها کودکان را به اسارت نمیگرفتهاند، چرا که در عکس مذکور تصویر دو زن و یک جوان بجنوردی هم دیده میشود. (آلبوم298. 1307ق/ ع100)